Ida -

Alla inlägg under september 2009

Av Ida - 26 september 2009 18:29

.. har jag varit på idag och köpt ett par slalomskidor!!

Ska åka och hämta dem på tisdag eller onsdag, JA!! Lycka! Ett par Rossignol, lite kortare än mina nuvarande men jag tror det blir alldeles perfa! Nu måste jag bara ha ett par stavar också.. Få ner mina pjäxor och hjälm också.. Men det ordnar sig! :D nu då jag har något att åka på så är det ju lugnt ;)


Trevlig kille som kunde BRA engelska hjälpte mig :) Han hade dessutom varit på besök i Stockholm o två månader för hans kompis bor där.. Dessutom är han säker på att jag är bättre på slalom än vad jag själv säger att jag är..


"Then you are a pro!"


Så nu ska jag bara fråga U om jag får låna bilen tis eller ons så jag kan hämta dem!! För de har öppet till 19, så jag BORDE ju hinna någon dag!


Hittade även en supersöt tajt klänning på Vero Moda som jag var TVUNGEN att köpa!! Sådetså! Får se hur den känns.. och vad ni tycker om den!


Så varsågoda, första "posar-mode-bilden-som-jag-har-på-mig-själv-på-min-blogg.."


Berätta! Vad tycker ni?!? Och hur/vad kan man matcha till den?

  

 här nere ser ni hur volangen ser ut..

  


Kram

Av Ida - 26 september 2009 12:42

11.05 vaknar

11.15 frukost

11.45 promenad


Går den vanliga rundan, dock den kortare.. Men upp på kullen gick jag. I sakta mak, mina ben ville bara skutta iväg, löpa, känna tyngden mot underlaget. Mina ben, som alltid brukar ge upp först, hade orken, orken som varken huvudet eller flåset hade.


Benen gav inte efter, men det gjorde huvudet och resten av kroppen. Benen som tvingats leva med en så klumpig person som jag, orkade helt plötsligt allt!


Väl uppe, efter klagande suckar från mitt dunkande huvud så inser jag att mitt lilla fridfulla tänka-ställe har utbytts mot att vara en koluktande, ko-skallrande område. Suck. Orkar inte.


Jobbigt.


Dusch-blogg-klä på sig-äta frukt (inte för att det finns någon frukt här som jag tål..) -lifta till Bern- kolla slalomskidor-förhoppningsvis köpa-frakta "hem" dem- gäster här "hemma"- lång kväll. Ronja Rövardotter?


Kram

Av Ida - 25 september 2009 22:57

Är jag den perfekta au pairen?


Som har feber och är ganska ruskigt förkyld och ändå säger "nej, jag orkar städa" eller "jag mår bra" fast jag egentligen håller på att svimma av febersvallningar..


Eller som säger "Nej, du behöver inte köpa hem laktosfri yoghurt.." Fast jag egentligen VILL ha det!


Är det ett sätt att verka bra, tillfredsställa.. Jag vågar inte visa dåliga sidor, vågar inte göra någon besviken. Vill leva upp till att jag alltid är trogen och snäll och allt annat..
Varför kan jag inte lyssna på min kropp och säga nu räcker det!
Varför ska jag vara så rädd att göra folk besvikna?


Hur ska jag våga vara rebellisk då jag inte har någon? varför ska jag uppleva livet ensam? Varför ska jag måsta lämna alla nära och kära för att inse hur mycket de betyder för mig?!?!


Det borde vara en rättighet att ha så underbara vänner som jag har!

Som får mig att gråta, längta och minnas! Som får mig att le varje gång jag tänker på dem, som får mig att må lite bättre då jag mår som sämst. Som får mig att somna på kvällarna så tankarna maler på i huvudet. Som säger åt mig att jag klarar det. Som peppar mig då jag vill ge upp. De mest fantastiska människorna som finns!
Saknar er!


Kram

Av Ida - 24 september 2009 22:05

Of all the lonely people, I wanna be loved by you..


GIck en "trevlig" promenad ikväll.. En promenad i sakta mak.. nynnade på den där låten.. Ensam, i mörkret..


Kom på en sak jag saknar.. Lugnet.. Här är det fart och fläkt var man än befinner sig! Bilar och tåg och ko-skallror..



L- Ja, här  ser du vad som händer i min vardag! Haha, nej det är inte han!! Det är E som visat mig låten och jag har minnen från förra hösten :) egentligen inte så dansrelaterat.. Kram


D- som jag antar är R.. Visst finns det yogurt här! Men inte laktosfri.. eller jo, men i enportionsförpackningar! (detta jäkla land med sina miniförpackningar!!) och det har jag INTE råd att baka från.. Men annars var det en bra tanke! :)



Kram

Av Ida - 24 september 2009 17:39

Detta recept är en gåva till världen! Och mig!!


Ida tipsar!
Jag brukar blanda i lite olika gryn och mjölsorter! Tar oftast ett litersmått ochblandar lite hur som helst tills det blir 6 och 1/3 dl totalt.. Men ta mest av vetemjölet! Jag gillar att blanda i havregryn :)

Eftersom jag nu lever i ett land som inte utforskat den ljuva filmjölken så byter jag helt enkelt ut filmjölken mot vanlig mjölk! Blir inte riktigt samma smak, men fungerar utmärkt ändå! Brödet blir lite mer kompakt..

Russinälskare som jag är såbrukar jag ha mer russin än vad receptet säger..


Fillimpa:

3 1/3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1/2 dl russin
3 dl filmjölk
3/4 dl sirap
smör eller margarin till formen

Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt russin, filmjölk, sirap. arbeta degen (snarare kletet ) jämn och smidig. Lägg degen i en smord form. Grädda i 200 grader i ca 45 min.
Låt svalna i bakduk!


  


Lycka till!!


Kram

Av Ida - 24 september 2009 17:24

Idag fick jag dispens/dispans (hur stavas det??)..

 Hur som helst, jag fick slippa undan morgonsysslorna..

Så jag sov till 10! OTROLIGT skönt :)


Tog genast fram skeden och flaskan och tryckte i mig den äckliga, men ack så nyttiga medicinen!

Åt sedan frukost vid 11, vanligast är klockan halv 8! Ack vad konstigt det känns! De tre senaste åren har frukosten varit en stressad situation.. Förutom i våras då jag allt som oftast struntade i den..


Sedan slog jag på stort och stekte korv till tjejerna, de fick äta lunch själv.. J började sticka igår.. Så jag har varit sticktant hela lunchen/eftermiddagen..


Städade köksvåningen idag, tog sjukt lång tid.. Jag är typ snurrig! Har dock klarat mig utan "paracetamol" sedan i morse, så nu ska bacillerna dö!


Sen fick jag för mig att baka bröd, vilket jag gjorde! Världens godast bröd som jag fått av L!! Hon skämde bort mig på varje dansresa kan man säga.. men nu måste jag ju som baka det själv..


Sedan har jag lyssnat på musik.. Lagat middag samtidigt.. Hackade lök och lyssnade på "I'll be there" av Jackson 5.. Bra gråtkombination!


Köttfärssåsen är snart färdig och då ska jag bara duka och kasta i spagetti! Funderar skarpt på att koka grön spagetti.. Undra om tjejerna gillare?

Nä, kör på säkra kort och vanlig hederlig spagettti.. Säkrast så en dag som denna då jag är sjuk och INTE orkar ta kritik, varken från barn eller nåt annat..


BLir ingen au pairträff ikväll.. Bättre att satsa på att krya på mig :)


Kram

Av Ida - 23 september 2009 20:51

Efter ännu ett samtal med mormor på Skype :) så ska jag, efter mormors inrådan, sätta fötterna i ett varmt fotbad!


Ska bli skönt, bara jag hittar en bra balja!


Ska först bara dela med mig av en supersöt klänning jag hittat! (Jag vet jag älskar klänningar!! )


Kram

  

Av Ida - 23 september 2009 14:55

Hann förbi garnaffären igår:)

Avslutade gårdagskvällen med Göta Kanal och stickning! Med täcker uppdraget till näsan..

Somnade skönt vid 21.30


Usch vilken morgon!


Vaknar och känner att febern är påträngande, går ändock upp. Orkar inte byta om som jag göra i vanliga fall utan drar bara på mig byxorna och koftan. Går upp och gör barnens fika, och plockar bort frukosten. Mamman tycker att det låter som en bra ide att gå och lägga sig igen, så jag gör det. Sover till kvart över 10. Vaknar och känner mig inte lika sjuk..

Orkar dock inte äta mat då J kommer hem till lunch (S äter hos kompis)  så jag tar min nufunna vän, barngröten till hjälp.. Eller havregrynsgröt och mosad banan :P Mums!

Febern är som en berg och dalbana och nu är jag uppe på toppen, säkert 39 grader!?!? Jag har iofs ingen aning, med tanke på att jag inte har någon terometer att kolla med, men hur som helst är det ju känslan som är viktigast, inte antal grader.


Egentligen ska jag ju städa köksvåningen idag och toaletterna, men jag orkar inte! får bli imorrn..

Men jag har tagit mig igenom att städa källarvåningen dvs. mitt rum och min toa..


Onsdag- barnen hemma på eftermiddagen.. S var ju hos kompis så bara jag och J hemma.. Så jag samlade mod till mig att åka till apoteket, fast jag hade skymtat det som en håla. Galler för det lilla fönstret i stenhuset.. Fy vilken syn! väl på "torget" - shoppingstråket, så ser jag till min LYCKA, ett annat, mycket ljusare, fräschare, som ett riktigt apotek! Jag kilar in och hittar din min GLÄDJE Echinaforce- världens bästa mirakelmedicin för förkylning och allt annat man kan ha! (MAMMA!! slog på stort och köpte deras största flaska -200ml) Alltså världens bästa! (bra i förebyggande syfte också!) Och så väntade jag på betjäntning, den gamla apotekaren kom fram till mig och jag tänkte, SHIT, han kan säkert inte engelska.. Men tji fick jag, det kunde han :)

Jag begärde något med paracetamol i, "det fixar jag!" sa han..

Han beskrev dosering och frågade om jag kände till Echinaforce- självklart!

- Bra att ha nu då influensan kommer, sa han

- It's the best! sa jag


Så nu har jag hittat mitt "droguerie"! Dit kommer jag att gå när jag behöver hjälp, kanske de där oljekapslarna? men vad tusan heter det på engelska, tyska eller franska? Får ta reda på det ;P


Väl hemma så river jag fram mina nyfunna vänner ur plastpåsen. Trycker genast i mig ett piller och känner att nu kanske jag överlever!

Sedan tar jag min vana trogen fram en sked och häller upp lagomt många droppar och trycker i truten. Och jag känner hur skönt det bränner till, alla elaka baciller och bakterier dööööööör!

 Hur kan något så äckligt verka så gott?


Så nu litar jag blindt på medicinens verkande kunskap och tror att jag kommer bli frisk till helgen! :D


Känner redan febern lugnat ner sig, ska ta mig i kragen/halsduken och sätta mig utomhus och sticka litegrann..


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards