Ida -

Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Omtänksamhet

Av Ida - 10 januari 2013 11:32

Läser jordens bästa bok just nu: Det goda värdskapet, konsten att få människor att känna sig välkomna. Här är ett utdrag ur dagens goda läsning: 


''.. Varför väljer jag ett så till synes omodernt ord som omtänksamhet? Varför inte tala om empati, som så många gör. Eller ännu enklare: förmågan att sätta sig in i gästens situation. Jo, omtänksamhet är så mycket mer än bara förstå hur någon tänker. Omtänksamhet för mig är att utan värderingar känna igen det mänskliga i någon annan och att göra det av kärlek.
När du tänker på en omtänksam vän, ser du säkert henne också som en generös människa. Hon är generös med sig själv. Hon ger av sin tid, hon lyssnar och låter annat vara i ögonblicket ni möts. Är du nedstämd känner du snart hennes hand på din axel, är du glad gläds hon med dig. Och aldrig låter hon sin egen person stå i vägen. Att vara omtänksam mot någon man ännu inte känner innebär i mångt och mycket detsamma. Här finns ingen gammal vänskap att luta sig emot, men däremot respekten för en annan människa. En omtänksam värd bjuder in den andre utan att skymma sikten. Hon söker upp det mänskliga förbund ni båda tillhör, fri från värderingar och förutfattade meningar. Varje människa hon ställs inför är en gåva som bör behandlas med respekt.''



Goda ord, goda tankar. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Skapa flashcards