Ida -

Alla inlägg den 28 september 2009

Av Ida - 28 september 2009 23:14

Tåg är pålitliga, det går som på räls!!

 De går alltid i rätt tid, om inte så får vi höra självaste konduktören ursäkta sig. Oftast på tyska, franska men även på engelska! I detta land där ingenting annars finns att skåda/höra på engelska! trevligt värre!


Kom just hem från franskakursen, ännu en lektion av pinsamhet. Jag är verkligen inte bra på att prata.

 Mannen i den stora tre-manna-klassen sa i slutet att han tycker att det är jättesvårt att skriva, han fattar inte alls grammatik och sånt på papper, men prata kan han. Då hade jag lust att tillägga "Je suis terrible en parle et ecouter, mais je suis trés bon en grammaire!" Men det gjorde jag tyvärr inte.. Vet ju inte ens om den meningen är rätt ju!


Köpte kurslitteraturen idag, trevliga och pedagogiska böcker! Dock märkte jag att vi har börjat på kapitel 9! Alltså har vi hoppat över de första 8 kapitlen, är det pedagogiskt? Ska allvarligt ta en slappardag till att gå igenom och se om det finns någon ny kunskap jag missat där.. Tror inte att det är någon grammatik där som jag inte redan kan..

Men kanske någon konversationsövning?


Har känt mig som en djungeltelegraf ikväll.. Hade mina älskade beiga chinos på mig, jättesöt skjorta och kofta. Då jag skulle åka, sista minuten såklart så tar jag på mig min relativt nya älskade beiga jacka.. Vilken miss! Beigt och beigt, kan det bli mer beigt? Piffade upp det lite med min älskade blommiga sjal.. och svarta skor.. men ändå, fy bubblarns! Tur att ingen känner mig här ;P Måste tänka på det nästa gång jag väljer mina chinos, att INTE ta jackan då.. får väl slita på den gamla blåa, då jag har dessa byxor!


Nej, tji på mig! Nu måste jag verkligen lägga mig och sooova!

Kram

Av Ida - 28 september 2009 15:21

Jag har växt idag, jag har lämnat tillbaka ett par skor som jag köpte förra veckan.

De var snygga men satt inte bra och så var det ett rent impulsköp.. Är mer sugen på stövlarna jag hittade på WS..


Jaja, lämnade tillbaka dem.

Åkte sedan på Manor för att kolla in nödvändigheter till min franskakurs. Hur kan ett land överleva utan vanliga hederliga randade kollegieblock!?!?!? fanns miljoners miljoners rutade och "musicale-block" Men inte ett enda randat!


Sprutade lite parfymer, inte på mig, men jag känner fortfarande lukten av dem.. Hittade en favorit!


Köpte en ny ansiktskräm innan jag lämnade Manor för ett dyrare och bättre pappershandel. Väl där hittar jag knappt avdelningen för papper.. När jag väl hittar den, förpassad till källaren, finns det 1, ETT antecknignsblock jag kan tänka mig. Fanns ett till, mycket snyggare men jävulskt dyrt!

 Köpte det billigare och ett noteringshäfte (för alla mina fixa ideer och tankar som dyker fram på kvällningen...)


Tänkte köpa en mapp också men hittade inget.

Så jag trampade vidare till posten, köpte min mapp och rullade hemåt.. Puh vad jobbigt det var att köpa de småsakerna?!?!? 

Men tänkte ändå visa er hur allt detta krångel såg ut..

  

noteringshäfte, anteckningsblock och mapp..


Egentligen skulle jag ha köpt ett sudd också.. Men det glömdes i allt virrvarr..

Av Ida - 28 september 2009 09:21

Är som jag sagt inne i stickar-svängen! Stickat enkla halsdukar tidigare, men aldrig haft självförtroendet att göra något avancerat.. Som jag egentligen säkert skulle klara om jag ville och satte mig in i det. Men mitt tålamod är ju inte det bästa om det skulle krångla.. Har ju som ingen att fråga här heller.. Eventullt tanterna på kyrkan, ska fråga på torsdag om de gillar/kan sticka ;)


Kollade in "It's a house"s blogg där hon tipsade om en sida som har gratis mönster man kan sticka efter!!


http://www.garnstudio.com/index_lang.php


KOlla in!!


Själv hittade jag två favoriter! Dock verkar det svårare än det ser ut :(


Jag kan/får leva på drömmen några dagar innan jag bestämmer mig! Eventuellt rådfråga mamma och mormor..


  


Vad mysigt det skulle vara att kunna dra på sig denna en kall och blåsig höst/vinterdag!


  

Och de här sockarna skulle jag inte tacka nej till! MYS!


Kram


Av Ida - 28 september 2009 08:42

Vilken natt! Blir nästan rädd för mig själv ibland...


Tack Pappa för att du finns!


Nåja, nu väntar en ny dag och nya äventyr.. Typ. Har redan hunnit med morgonsysslorna PLUS att köra J och kanin till veterinären, ta bort stygnen som redan var försvunna och köra J till skolan, fortfarande med kanin i bilen. Jag och kanin kör hemåt och jag håller bokstavligen på att dö av nuva och tåjaj som fojsar nejföj kindena. Och så nyser jag och det gör allmänt jävulskt ont i ögonen och kliar i halsen och FY! Prova köra runt med en kanin i bilen, jätteroligt.. *hmmmmm*


Så jag sprang genast och tryckte ner denne i buren igen då jag kom "hem". Fortfarande i mjukiskläder och rufsigt hår. Tröståt en macka, och sedan gick jag med bestämda steg ner i min håla igen.

Kan man gå och lägga sig igen, fast det befinner sig gäster i huset? Jo, det tänker jag fasen göra.. men efter morgonens äventyr så vet jag inte om jag kan somna om igen, lika lätt som förra veckan då jag var sjuk..

För egentligen så borde jag sova för att vara på alerten ikväll på kursen.. Gjorde som sagt läxan redan förra måndagen så jag är redo att bemästra ännu en lektion, eller genomlida? Nåja, jag har bestämt mig för att inte skämmas över att vara sämst i gruppen. Och de får tåla att jag inte fattar vad de pratar om. De får nöja sig med att jag är bäst på pappret och sämst på talet. SÅDETSÅ!

Dock är jag väldigt säker på att madame kommer att fråga mig om jag mår bättre idag, mn jag har ingen aning om hur det är på franska.. någon?


Ska försöka hinna in till Manor eller nåt för att köpa ett anteckningsblock också.. Man måste ju ha något att skriva på, då jag har planerat att köpa kurslitteraturen idag! Ett litet lagomt stort häfte, och förmodligen en mapp också. Tror jag, men den kanske får vänta :P Eventullt, vid viss tidsbrist kanske jag väljer det dyrare, men mer närliggande pappershandeln eller posten. Vi får se helt enkelt.


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards