Ida -

Alla inlägg den 28 januari 2010

Av Ida - 28 januari 2010 22:15

de senaste dagarnas Icke-bloggande.


I tisdags åkte jag in till Bern för att gå på bio med E. Det blev "Did you hear about the Morgans".. Jag hade typ ingen aning om vad den skulle handla om.. bara vilka som spelade huvudrollerna. Jag visste typ inte ens att den hette som den gör, om jag nu har skrivit rätt här vet jag inte.
Men jag kan varmt rekomendera den om du vill ha dig ett gott skratt! Jag skrattade nog högst, konstigast och då de andra inte skrattade! Som jag brukar helt enkelt!


I onsdags så agerade jag privatchaffis åt J. Skjutsade till skolan och hämtade då hon slutade vid 11.50 Däremellan så hann jag städa toaletterna och köksvåningen för sista gången.


På eftermiddagen så spelade jag och J kort medan S var ute och lekte med grannkompisen. Senare på kvällen så åkte jag in till Bern för att gå på Starbucks och träffa E för sista gången innan jag åker hem. Sorgligt värre!

Då starbucks stängde så hängde vi lite på Donken innan den stängde och jag skulle ta sista tåget tillbaka. Det var en väldigt trevlig kväll! 


Idag vaknade jag och agerade privatchaffis hela dagen, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Sedan så har jag packat (det mesta, inte det som inte rymms.. Hur ska jag göra med det? ) och städat ur mitt rum och toaletten. Det är rent.. Men TOMT. Ekar typ nu då jag tagit bort alla saker, ALLT är borta utom sängkläderna.


TIll middag så bjöds det på Ostfondue. Det var spännande! Ett måste om man varit i Schweiz så det var ju tur att jag hann käka det då! Det är egentligen så att man smälter ost med vitt vin och kirsh.. Sedan doppar man bröd i den smälta ostblandningen och det är allt. Vi åt i och för sig sallad till också. Hoppas jag inte dör av ostförgiftning bara! Men det var faktiskt godare än jag föreställt mig. Men inte igen tack. Ost och jag är ingen bra kombination!


Sedan fick jag en fin bok av familjen. En vacker bild/faktabok om naturen och omgivnignarna i Schweiz 26 kantoner.  FIN! Sedan har jag J och U spenderat kvällen med att trolla och läsa norgehistorier. Typ. Lite Skotte-historier och annat också..


Nu ligger jag i alla fall här i sängen. För sista gången ska jag försöka somna i den här EXTREMT osköna sängen. Det finns typ ingen värre! Men imorgon får jag sova hemma i min SKÖNA UNDERBARA STORA ÄLSKADE SÄNG!

Men nu ska jag försöka trycka ner datorn i väskan och sedan ryggsäcken ovanpå.. undra hur det kommer gå! I värsta fall får jag kånka på alla sjuttioelva väskorna. Och inte kommer jag få ha så många på planet heller. SÅ det verkar ju inte lovande. Men jag överlever! Det är ju SAS jag åker med !


Nästa gång vi hörs så är jag HEMMA :D


KRAMHEJ

Av Ida - 28 januari 2010 17:00

att jag går upp i vikt då jag är så duktig på att baka snabba och supergoda efterrätter!!


I förrgår gjorde jag en äppelsmulpaj. Världens enklaste och godaste recept! som jag till coh med kommer ihåg..


Äppelpaj


4-5 äpplen

100g smör

2-3 msk socker

1,5 dl havregryn

1,5 dl vetemjöl


socker

kanel



Gör så här!

Sätt ugnen på 175*. Skala och skär äpplena i smala klyftor. Smörj en pajform, och lägg äpplena i botten. Smält smöret och blanda i socker, havregryn och mjöl. Rör ihop. Strö socker och kanel på äpplen och smula sedan över smuldegen. Grädda i ugnen i 15-20 minuter. TIlls smuldegen har fått fin färg.


(man kan i princip ta vilka frukter, bär man vill. Tänk då på att man kanske måste strö över lite potatismjöl för att det inte ska bli så blött. Hoppa över kanelen också! )


RIktigt gott med vanilsås eller liknande tilL!


Lycka till!


Kramhej


Ovido - Quiz & Flashcards