Ida -

Alla inlägg den 12 januari 2010

Av Ida - 12 januari 2010 19:23

Jag har faktiskt varit så ambitiös (mest för att jag glömt i flera dagar..) att jag har gjort en lista på vad jag ska blogga om. Det är massa olika saker! Så här kommer dem, efter varandra! ingen röd tråd här inte..


Snö i Schweiz. Det gillar jag. Men jag avskyr verkligen deras försök till snöröjning. För det första så plogar de alla vägar då det har snöat 2 centimeter. Plogkanterna blir typ 5centimeter. INte bra ur miljösynpunkt, eller?

Sedan så snöade det rejält lördagkväll och natt. Sedan då jag gick till tåget på söndagsmorgonen så hade de plogat hela området.. Märk väl att det var klockan 7. Är det värt att skicka ut stackars snöröjare att ploga så tidigt en söndagsmorgon? FÖr de var liksom färdigplogat alla tre områden som jag går förbi till bahnhof! Ingen traktor så långt ögat nådde..

Sedan så är dem ju hejjare på att salta, jag hatar SALT! För snön som trots den ivriga snöplogningen (som inte är så effektiv) ligger kvar blir bara modd! Man går ju typ om hela tiden. Ett steg fram, ett halvt steg tillbaka osv.. Jobbigt värre. Och vad fula skorna blir! Fy tusan! De saltar liksom trottoarerna också! Det är lite okej att salta motorvägar, men då ALLT saltas då tusan! (kan ju inte vara miljövänligt heller!!!!!!!!)

NÄ, tacka vet jag Sverige!



I söndagskväll så tog jag mig i kragen och loggade ut från msn och internet för att se på AUSTRALIA. 

Ljudet var inte det bästa, och jag förstod inte allt de sa. Eller så var jag så trött efter söndagens slalomåkning att jag höll på att somna. Men vilken gråtfilm!

Se den! Och så är ju Nicole Kidman så bra!



Igår var jag trots allt iväg på min franskakurs. Och för första gången så försökte jag verkligen prata! Jag började dock med "Je suis terrible en parle".. Menmen jag sa några meningar i alla fall. DOck börjar jag mer och mer använda tyska ord.. tyvärr.. Och så var de inte så elaka mot mig som de brukar. De kanske har mänskliga känslor ändå? Inte gubben i alla fall. Men min fröken är ganska snäll ändå..



Sedan då jag gick från kursen höll jag på att få spader! På tågavfartstavlan så stod inte mitt tåg med! trodde jag.. För sedan insåg jag att tågen som stod längst upp på tavlan var försenade tåg. Mer än 30 minuter försenade :S

Så jag hade ju såklart antagit att mitt tåg skulel stå bland de fyra översta avgångarna eftersom jag var där ca 6 minuter innan det skulle avgå!

Men det gick i vanlig ordning och jag överlevde "nästanhjärtattacken".


I söndags så åkte jag ju till Kleine Scheidegg för att åka lite skidor, det var ju helt underbart. Nackdelen med att åka på en söndag är att man ker hem då alla andra i hela Schweiz åker tåg. Vid 17-18 på söndagar är alla tåg överfulla. Men jag lyckades ändå få sitta hyffsat ensam på ett fyrasäte. I alla fall halvvägs till Bern. För på en station sätter sig förmodligen Schweizs snyggaste kille och hans tjej mittemot mig. Och fy vad jobbigt det är att sitta mittemot någon! Vars ska man titta liksom? Ut, nej för där är det bara kolsvart mörker. Pyttsan!


Nu är listan slut.


Bilder fårn helgen kanske kommer upp senare ;)

Nu vankas det film!


Kramhej

Av Ida - 12 januari 2010 15:35

den här låten. Den är riktigt fin och det hon sjunger är så sant!



(Klicka på playknappen och då startar den automatiskt efter att den laddat en liten stund. )


Kramhej

Ovido - Quiz & Flashcards