Ida -

Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Ida - 8 januari 2010 17:37

I tisdags åkte jag ju in till Bern och träffade E..

Vi gick runt.. Och så mitt på torget framför parlamentet så ser vi att de satt upp en isbana som folk åkte på. Jag ville också!


Men i alla fall. Senare kom vi in på hjälm när man åker skridskor.. Jag menade att det är ju självklart att man har hjälm då man åker skridskor, ellerhur?!?

Hon sa i alla fall att nere i Skåne så har man inte det!

Tillslut kom hon på en mening som bara förstärker mina fördomar mot skåningar. "Som att använda hjälm då man åker skridskor är som att ha dubbdäck på vintern"... Inte norrländsk mentalitet i alla fall.. Men E kan ju inte rå för att det är så!


Sedan kom jag på ännu en fördom idag..

Den här gången mot Schweizare. Inatt/morse så snöade det lite.. Men ändå så att det blev typ två centimeter på bilarna.

Men här har man varken borste eller isskrapa för vindrutetorkarna för göra jobbet. Det enda och allt jobb. Dvs. snön som vindrutetorkarna inte når får så snällt ligga kvar på bilen tills vindens makter möjligen, om man har tur, hjälper snön ut/upp i det fria...


Smart. verkligen inte!


Kramhej

Av Ida - 8 januari 2010 15:38

konstigt hur delad man kan vara gällande vissa saker..
Jag vill verkligen hem, men ändå sitter man och funderar över hur det skulle vara kvar här.. Jag ska hem, inga tvivel om de!

Jag kommer inte vara här på våren, inte sommarvandra i bergen, inte göra de saker jag fantiserat om!

Men ack så skönt att vara hemma. Hemma finns det så mycket att göra och så roliga ställen.

Och så ska jag försöka åka iväg och göra en sak i vår som ingen vet.. eller kommer få veta heller! Och massa andra saker också!


Iförmiddags så latade jag.. Sen strök jag lite innan barnen kom hem på lunch. Js kompis skulle äta här.. Vilket hon gjort många gånger, men J har bara ätit hos henne en, EN gång. Ska det vara så? S fick sin julklapp som mamma var så snäll och skickade ner. Hon ahde först fått en bok som hon redan fått (och läst) i julklapp.. Nu blev det LasseMajas detektivbyrå-Cirkusmysteriet! Hon blev ganska glad :)


Sen väntade jag på en leverans som skulle komma med fryst mat.. Haha. Han kom typ en timme sent! Menmen, vi trodde att man fick en räkning. Men man var tvungen att betala kontant. Så jag fick lägga ut.

Sen tog jag en SKÖN promenad ner till bahnhof och biljettautomaten för att fylla på min mobil.. Sedn tog jag en sväng över kullen och sedan tillbaka. Hann med att ta några bilder med mobilen.. Kanske kommer upp senare. Och dessutom så gjorde jag min första schweiziska snöängel!!! Gött!


Sen så har jag bara hängt vid datorn.. Ikväll väntar barnvaktande innehållande att baka pizza, se film, käka popcorn och svenskt godis ;)

KOmmer nog gå bra!

Före 18 kommer U och R hem. 18 kommer fyra gäster. 19 åker de iväg på Rs firmafest.. Så här kommer det vara full rulle..


Kramhej

Ovido - Quiz & Flashcards