Ida -

Alla inlägg den 15 augusti 2009

Av Ida - 15 augusti 2009 18:12

GLömde säga! (hur kan man glömma att berätta något i ett sådant långt och utförligt inlägg???)


Det är 30.2 grader varmt här, solen lyser men sin fullaste närvaro och jag hr idag fått min tv installerad!! (nåja, boxen som gör att jag kan se tv på min tv iaf=).. )


J'adore toi!

Av Ida - 15 augusti 2009 17:24

Resumé av dagens äventyr!


Efter mitt lilla inlägg i morse så klädde jag på mig, noga, för att inte verka turistig eller för naket... Och åt frukost..


På med de skönaste-svalaste-finaste skorna jag hade med mig.. vilket inte var fallet, men att väga mellan ont i tårna och perfekta skor, fula men sköna eller varma men sköna så valde jag ur den sista kategorin. För, skoälskare som jag är så har jag endast med mig FEM par skor!!!!!!!!!!! Kan ni fatta?

 I alla fulla fall.. Jag traskade ner till Bahnhof och köpte biljett tur och retur till Bern! Mitt första smärre konstiga konversation på deutsh, english och francais artade sig till att bli ett minne för livet.. Jag klarade mig dock ur knipan genom att låtsas förstå, betala min biljett och LE :) Nä, så farligt var det inte, försäljerskan i luckan var jättetrevlig! Och jag lyckades få fram min önskan på franska och sedan fårgade hon mig om jag hade ett "billigare-att-resa-kort" (på franska sa hon det förståss..) och jag nämnde att jag inte är så duktig på franska så hon tog det med en nypa salt och berättade samma sak fast på engelska och jag tror inte att jag kommer möta någon annan här i schweiz som var lika trevlig och dessutom jätteduktig på engelska :)


Jag var i lagom tid till att reda ut allt i biljettluckan för att ändå har god tid på mig att gå de 15 metrarna ut i tåget..

 Tåget rullade så fridfullt fram över berg och i dalar, genom tunnlar över solrosängar, jämsides med cykeltävlingar (som dessutom verkar vara en syssla, nöje som MÅNGA här i schweiz har..)  

 Efter ca 40 minuter var jag på "Bern, ändhållplats". Jag traskade med alla andra ut ur tåget och riktade in mig på "im bahnhof", målmedvetet så att jag inte skulle tas för ännu en knäpp turist..

 Väl nere från perrongen så började jag vant att strosa i de små butiker som fanns "shopping im bahnhof".. En bokhandel!! Jag gick in och till min stora sorg hadde de bara en hylla med engelsk litteratur vilket största delen var fiction och thriller.. Men jag hittade ca 60cm romaner! Dock ingen marian Keyes eller nån annan favoritförfattare.. Men det finns världsligare saker än det så jag börjar fundera över var jag ska gå näst..


Följer en liten ström människor upp ur bahnhof och får se solljuset igen.. Mycket varmare än då jag åkte från M.. Jag siktar in mig på ett vädersträck men märker att det inte finns så mycket där, så jag gör en helomvändning och går åt andra hållet och tack för det, där var shoppingstråk nummer 1.. 

 Strosar runt, in i lite butiker (som Esprit (som är mycket dyrare här än i Sverige) H&M (som hade exakt samma utbud som i Sverige så jag kände mig hemma, köpte ett par byxor och ett linne^^)VERO MODA (vilkt räddademindag trots att jag inte köpte något) och massa andra olika ställen.. Gick även och kikade på en grönsaks/frukt/bröd/blom-marknad som jag alltid tycker är så mysiga.. var även en annan alltmöjligt-marknad som besöktes.. Höll dock alltid koll på var jag var så att jag inte skulle göra mig besväret att behöva turista mig (fråga någon var det låg)..


Gick in på COOP och köpte vatten, en macka och MANGO! Jättegott me lunch (lat-lunch). Hittade en suverän sportbutik med alldeles för många "jag-vill-ha" grejor! Där fanns det ett par skor som jag så sjukt gärna ville ha!! På super-rea! Men bara i storlek 36 :( varför fick jag så normal-stora fötter? kunde jag inte ha fått små istället.. Gah, men livet går vidare.. Hittade ett par snygga, bra och billiga Rossignol-slalomskidor :)


 Sedan, efter några timmar att upptäcka Berns shopping så valde jag att gå tillbaka till bahnhof och vad finns där? Ett större Vero Moda :) Men jag hade bestämt mig att jag inte skulle köpa nåt mer.. det är ju bara första veckan än ju..

Köpte en glass på COOP, en Magnum White! Fy vad gott med något som smakar Sverige!! det svenska vattnet är värst att vara utan.. NJUT av det varje dag mina vänner!

 Sedan kollar jag på avgångstiderna för alla tåg och märker att mitt tåg ska gå om 1 minut från spår 12 och jag är på 1.. så jag orkar inte stressa och äter upp min glass i rätt takt för att hinna njuta av varje sekund (innan den smälter bort) kvart senare ser jag utav min förvåning att tåget jag trodde jag kunde åka med inte alls går till M! Jag chansar och 40 minuter senare står jag utanför tåget och funderar om jag ska hoppa på det eller inte.. Det gör jag inte, och går och kollar på en linje-karta.. den går visst förbi M, men ska vidare till A sen.. (alla andra tåg stannar i M och går bara tillbaka till Bern igen..) Så i sista sekund efter att ha kontroll-kollat minst en gång för mycket hoppar jag på tåget och sätter mig ner på ett ledigt säte, sitter dock lite på nålar för jag hade ju bara min egen instinkt att lita på om jag var på rätt tåg..

 Den vanliga, vänliga, kvinnliga röster bryter fram ur sorlet och säger "välkommen på tåget med destinaton A via K och M" sedan upprepas samma sak på franska .. Men JA!!! jag var på rätt tåg och kunde lugnande luta mig tillbaka i stolen. (men usch vad varmt det var på tåget!!)


Väl framme i M så traskar jag väldigt raskt med siktet inställt på huset och mitt svala rum! Så nu sitter jag här och knappar på datorn, efter att ha blivit presenterad för kaninerna som tjejerna har hämtat idag, och haft väldigt stor lust att hoppa i poolen som de satte upp på gården igår..


Men valde att gå ner i min lilla källare och skriva några rader ("NÅGRA?!?!?! DET ÄR JU JÄTTEMÅNGA", men ändå..) jag funderar skarpt på att låna cykeln och cykla ner till sjön och lägga mig på en filt och läsa "En shopaholic får en syster" (min enda kvarvarande olästa bok som jag har med mig).. Men först ska jag kolla läget med middag.. vill ju inte verka för angelägen att komma härifrån :p


Haha, orkade du läsa ändå hit, GRATTIS, du har nog nyss läst mitt längsta inlägg hittils..


Merci, au revoir!


 Bisou!

Av Ida - 15 augusti 2009 09:15

Eller jag ska i alla fall ta tåget.. :P


Jag ska ta mig mod till att åka till Bern!! En helt främmande stad alldeles ensam... Men jag klarar det nog!! :) ska bli roligt att inte behöva stressa och hitta utan bara strosa runt!


Ska ändå försöka få tag i en "stadtsplahn" redan då jag kommer dit.. Men första utmaningen blir ju att köpa biljetter här på bahnhof.. Tydligen tar det bara typ 35 minuter att åka, småskräp för en annan verkar vara en skräpcontainer för andra.. Haha.

 kanske rapporterar om mina äventyr i den "stora" huvudstaden ;P


Tre dagar på playan har lämnat sina spår.. Jag är blondare än då jag kom hit (jag vet att du tänker haha, "blondare", men inte i detta fall! Nu menar jag fysiskt blondare, håret alltså :P) Och brunare har jag blivit.. Jag tror jag aldrig tidigare blivit brun så här snabbt, men iofs hade jag ju grunden från mina lediga veckor i juni!


Jag har redan skrivbordet fullt med grejor och jag ska inte ta hand om dem nu.. Nu ska upp och ätas, säga hejdå till fmailjen som ska åka och hämta två kaniner till flickorna och sedan ska jag bege mig mot Bahnhof för mitt STORA äventyr, nåja, inte så stort.. O=)


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards