Ida -

Alla inlägg den 21 augusti 2009

Av Ida - 21 augusti 2009 15:00

Höll på att få en hjärtattack! Datorn stängde ner internet (som den har gjort ganska många gånger senaste tiden) och jag var helt säker på att förra inlägget hade försvunnit!

Men det hade det inte och tur det, för det var låååångt! Haha



Av Ida - 21 augusti 2009 14:29

Härlig dag "hemma"! har varit molnigt hela dagen, men nu valde solen att visa sig idag också.. Det är varmt idag, men inte för varmt.. som det nästan var igår..

 Ändå kan jag tillägga att baka (och använda ugn) är inte det smartaste jag har gjort en sådan här varm dag, det blev bara lite, lite varmare i köket, där jag befinner mig största delen av dagen.. Frukost, diska och städa efter det.. Lite fritid och sedan lunch och göra, fixa, duka fram, duka av, diska och städa efter det... Sedan brukar jag avlägsna mig från det området och hoppa ner i mitt rum, eller åka till badet.. Men idag har jag varit i köket, verkligen HELA dagen!

 Igår sa jag till E att jag var less och var rastlös, hon föreslog att jag skulle baka... Just då var jag inte så peppad, hade inte modet att erkänna att jag är LIVRÄDD för att bevisa att jag inte är bra på något jag gör.. Rädd för att misslyckas, visa mina dåliga sidor och så vidare.. Det kan jag göra, då jag har lärt känna någon, hoppas mina vänner vet hur jag är... Men i en helt ny främmande familj vill jag inte kasta sten i glashus och misslyckas med allt jag gör--- Jag har inte det bästa självförtroendet---

 Kära E nämnde också att jag kanske borde leta upp ett bibiliotek (eftersom mina böcker redan är utlästa) Jag var inte så pepp på det heller.. Gårdagskvällen var en deppkväll helt enkelt..

 Då jag vaknade mådde jag inte så mycket bättre, snozzade till och med! Fy Ida!!

 Men jag hade drömt att jag var hemma.. hemma i min säng... hemma hos familjen och alla mina goda kära vänner!  


Jag blev helchockad då jag vaknade.. trodde nästan att jag var bortrövad innan jag kom ihåg var jag lever nu..


Men jag gick upp fem i nio (fem minuter innan barnen ska vakna..) Jag går med beslutsamhet mot en byrålåda som mamman i familjen som hastigast visat mig.. Jag öppnar och blir först besviken, men efter att ha gått igenom halva så inser jag att det här kanske är bra :)

Hittade några guldkorn bland all lera!


Närmare bestämt sjutton stycken som jag kan tänka mig att läsa, det är alltså böcker jag talar om! Det bästa var ändå, då jag hittade en speciell bok, min älsklingsbok (alla kategorier!!) Den blå färgen av Tracy Chevalier!! Den ska jag läsa om och om igen om så behövs ;)  

 TAck E!


Sedan går jag upp och börjar ställa fram frukosten (innan jag väcker tjejerna) och då plingar det på dörren (eller klingar, som tjejerna säger) och jag öppnar. Där står grannfrun och pratar om kaniner och hus på tyska.. J kommer nerrusande från övervåningen och går ut. Jag förstod så mycket som att kaninerna hade rymt! En i alla fall.. men som tur var så befann den sig just bredvid buren..

Sedan väcker jag S och så äter vi frukost, det plingar igen och vi får veta att den rymt igen.. Men vad tusan, vi hade ju stängt locket! (som först var lite på glänt...) Men jaha, vi tar fast kaninen och tackar grannfrun.


Sedan får jag en instinkt att jag ska baka! Men först efter frukosten så fixar jag och J godispåsar till hennes kalas, roligt att pyssla!

 Sen tar jag fram en bakbok, jättefin och inspirerande bakbok med enkla och vardagliga bakrecept. "Tufvehult- drömmen om ett kafé". Den ska jag se till att köpa eller nåt :)

 Men trogen norrlänning som jag är, så kollar jag in på guldkorn.com och kollar vad det fanns för spännande muffins-recept där! Hittade ett superenkelt och snabbt (och förhoppningsvis gott) recept på chokladmuffins! 

Jag satte igång med lunchen, stuvade makaroner och bratwurst (äkta).. Väldigt trevlig lunch idag, då barnen var som barn brukar vara, nyfikna och vill berätta massor med saker och nästan så att de hade myror i brallorna! Bara bra tycker jag..

 Då sätter jag igång med bakningen, enkelt! Så nu står de där på bänken, och jag hoppas, hoppas så innerligt att de ska smaka lika gott som de luktar!  


 Fick veta att förre au pairen var jätteduktig på att baka och sånt, så jag kände värsta pressen! men..

den förre au pairen må ha varit en fena på att baka och laga mat, men inte att rengöra efter sig!! Jag har skrubbat långpannan skinande ren, för den var kladdig, fastbränt och allmän schaskig! men nu är den blänkande ren! Så jag hoppas att min renlighet jämnar ut min okunskap (otalang?) av bakning!

Hade lust att blanda i nötter i muffinsarna bara för att jag inte ska äta någon.. Men det hittade jag inte.. och så vet jag som inte hur mycket och sånt man ska ha i.. Men jag hittade bak-choklad-bitar! Som jag blandade i, hoppas bara de intesjnk till botten på varje muffins..


Tack E, för att du står ut med mitt gnat om hur jag mår, hur deppig jag är. Jag uppskattar ditt tålamod och din vänskap :)


Nu ska jag svara på E2 extremt långa mejl..


Kraaaaaaaaam

Ovido - Quiz & Flashcards