Ida -

Direktlänk till inlägg 20 november 2009

den stora frågan

Av Ida - 20 november 2009 14:56

När skriver man dem och de?

Jag är JÄTTEdålig på att veta det.


Sedan har min kära mormor klagat på att jag skriver DEM och inte DOM. Hon anser att jag ska skriva DOM.

Men så vitt jag vet så har jag under mina MÅNGA år i skolbänken de senaste 13 åren fått lära mig DEM.

Jag kan ju vara efterbliven och kanske jag gör helt fel.


Men SNÄLLA kommentera och säg att jag har rätt/fel!


Kramhej

 
 
Ingen bild

E

20 november 2009 17:08

Det har med om det är ett subjekt eller objekt.
Man kan byta ut De/Dem mot Vi/Oss och kolla vilket som passar in om man tycker det är svårt att veta vilken man ska skriva.
Det är då De/Vi och Dem/Oss. T.ex
"De vill inte prata med grannarna"/"Vi vill inte prata med grannarna"
"Grannarna tycker att ni ignorerar dem"/"Grannarna tycker att ni ignorerar oss"

Om det inte går att göra Vi/Oss-testet kan man tänka på att "Dem" syftar tillbaka på någonting som tidigare nämnts, som grannarna i det andra exemplet (G r a n n a r n a tycker att ni ignorerar d e m)

Är man dock fortfarande osäker är det störst chans att man får rätt om man skriver "De".

Dom ersätter både De och Dem i talspråk och bör inte användas när man skriver om man inte syftar på en dom som utdelas i t.ex domstolen.

 
Martin Karlström

Martin Karlström

20 november 2009 17:34

Om jag minns rätt så ska man kunna ersätta de/dem med jag/mig.
Ex:
Jag sprang snabbt/De sprang snabbt
Polisen jagade mig/Polisen jagade dem

Kan tyvärr inte kan jag inte garantera att det är rätt...

http://martinkarlstrom.blogspot.com

 
Ingen bild

21 november 2009 10:40

Tjena kusen äe hos mormor o morfar ska gå på kyrkmarknaden cyklar hemsen när jag är färdig
brosa är på hokymatch och rästen av familjen är på Backa med Ellen hon måste välja non linjie till höst. Föresten har haft 3 veckors pracktik det var jäte kul män jag skärde mig på kartonger flera gånger spesilet första veckan. PS ser ni AURORA BOERALIS hos er på näterna
hör ohäpna mit rum är stadat och min garderob är ränsad. hej då från kussen upe i nor :3 :) :o

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards