Ida -

Alla inlägg den 22 november 2009

Av Ida - 22 november 2009 15:26

jag känner nu.

Har gjort så mycket i helgen men vet inte vad jag ska berätta om..

Om att jag gick upp 06.15 i lördags för att åka in till Bern och hjälpa till på basaren.. Var på basaren. GJorde smörgåsar (eller mackor som jag skulle ha sagt) och landgångar. haha.

Detta skedde uppe på översta våningen. I ett rum. med några andra tjejer/kvinnor. Nere där själva basaren var så var det EXTREM julstämning! DOck så kom jag inte dit ner så ofta..

Men där såldes julkransar, lussekatter, pepparkakor, glögg, Lövångers tunnbröd, sylter, kryddor, messmör, godis, svenska saker helt enkelt!

I resaturangen en trappa upp serverades mackorna som jag och dem andra gjort även varmkorv med bröd, tårtor, fikabröd, lussekatter, ärtsoppa serverades!

Jag blev förundrad över hur många icke-svenskar som kom in och kollade läget.. Men det var underbart att höra  svenskan runtom sig hela tiden.. DOck är dem äldsta svenska tanterna och farbröderna som bott här i flera sekel väldigt bra på att blanda in tyska i svenskan.. Förvirrande för mig!


Sedan kom luciatåget, som jag var med i.. Det var FULLPACKAT med folk och det kunde lätt ha hänt en olycka med tanke på de levande ljusen och hur NÄRA folk stod! Vi sjöng ett tag men tack och lov så tog det slut ganska snabbt för det var inte roligt med så trångt! för det blev VÄLDIGT varmt också!


Sedan började folk fara därifrån.. sedan så fick vi arbetare fika/äta upp det som fanns kvar.. Efter det så började röjningen av ALLT! städa, plocka ihop, skruva isär. Och alla tanter med olika synsätt på hur saker skulel göras gjorde att det blev ett enda KAOS! Det var en tant som hade koll på det mesta men hon ramlade i trappen och slog upp halva pannan.. Och ingen brydde sig om att organisera städningen! Fy.

Kom "hem" vid 7.. dvs 12 timmar..


Åt, kände av förkylning..

Webb-tv. Somna.


Vakna. Frukost. tvåtimmarspromenad. Lunch.

Förvirring. Nu lussekatt!


Kram




Ovido - Quiz & Flashcards