Ida -

Alla inlägg den 6 oktober 2009

Av Ida - 6 oktober 2009 11:33

Var ska jag börja? Vet inte hur jag ska kunna förklara, ni kommer ändå aldrig att förstå om ni inte upplever det!

Tro mig, det var värt det! Ni ska absolut åka dit!

Jag vill dit igen! Jag vill bo i en stuga på en bergskam, avskilt från alla andra, bara njuta och andas alpluft!


Fredag, jag åkte till N för att möta upp S och åka hem till henne för att sova.. Vi åkte hem till henne och hennes gästsäng var så otroligt skön! Har aldrig sovit bättre sedan jag kom hit! Klockan ringde 05.37 och jag var pigg som jagvetintevad, otroligt pigg iaf!

Vi gjorde oss i ordning för att åka in till N och bussen som väntade. Vi kommer in, 45 minuter innan vi måste.. För att sedan inse att det avr folk försenade så vi kunde lika gärna ha väntat en halvtimme. Menmen, det får inte förstöra nåt! Vi är lika glada ändå!

Sedan till M och plocka upp tio pers till bla S och J :) Dock var det en plats för lite i bussen så de som satt längst bak fick klämma ihop sig 6 på 5säten..

Några timmar senare åker vi uppåt, bussen går sjukt tungt men det enda jag bryr mig om är den otroligt vackra utsikten! Helt fantastisk (men senare kom jag att inse att det inte var något alls jämfört med söndagen..)

Vi lämnade bussen i Täsch för att åka tåg upp till Zermatt (biltrafik är förbjudet i Zermatt så de enda fordon som fanns var små pyttiga ljudlösa elbilar..)

Väl där går vi genom byn, typisk alpisk turistby... (McDonalds var sjukt malplacerat!!! ) Vi gick mot hostlet vi skulle bo på, uppåt.. Tackar gudarna för att jag är bra på att packa och endast hade min gula Haglöfsryggsäck med mig :)

Väl framme så får vi vårat rum, FANTASTISK utsikt över Matterhorn och alperna runtomkring! Makalöst!


Vi åt vår medhavda matsäck (ja, den rymdes också i min ryggsäck!) i solen utanför hostlet. Sedan skulle hela gänget (57au pairer inkl två ledare och en till..) gå på en liten vandring. Vissa tog kabinbanan upp men jag och tjejerna traskade på, fick dock sega oss upp för att en annan tjej med intesåbrakondis gick med oss. Men vi är snälla :)  

Väl uppe i Zmutt intog vi en berömd Apfel-strudel! Fyfasikn vad god, speciellt med den utsikten! Vädrets makter va med oss! Sedan gick de flesta ner igen men vi och några fler följde Paul ännu högre upp för attsedan gå efter bergskammen, väldigt, väldigt vackert!

  

Där nere intogs den supergoda apfel-strudeln!


Sedan på Coop och handla matsäck för söndagen, sedan midda på hostlet och kortspel på kvällen :) Vilket nattliv i Zermatt!

Sköna sängar! tyckte jag..

Fantasktisk morgonutsikt på Matterhorn från vårat rum!!


Frukost, åt rejält.. Vi ska ju vandra i x antal timmar, klart man måste äta bra frukost!


Gick i samlad trupp till centrum för att ta Gornergrat-tåget upp till toppen (Gornergrat). vackert.

     

  

Väl uppe så kan jag inte ens beskriva! Jag vet inte vilka ord jag ska använda.. Vad säger man om något som ärså uppfriskande, vackert, magiskt, gott för själen, rensa tankarna, känna sig levande?

 Jag kanske bara kände mig lycklig?


  


Stannade på toppen och fotade, började vandringen neråt. Stannade vid en alpsjö för att fika. Magisk utsikt, verkligen magisk!


  


Lycklig som jag kände mig så avvek jag från stigen ett flertag gånger för att springa runt på ängarna som bredde ut sig :) Hoppade och skuttade och kände mig så LEVANDE. Dock har jag inga kort på mig själv då jag befinner mig i detta lyckorus, de andra tog dock  gladeligen kort på mig så på någons kamera finns jag ;) Vill se allas kort!!


  


Menmen, lycklig och några timmar senare efter att ha gått ner från 3100 till Zermatt som ligger på 1600 så kändes det i benen, och min RUMPA! Har aldrig haft sån tränignsvärk  rumpan! (Fast jag strechade bra efteråt så kunde jag knappt resa mig ur bussen senare..)


Bilderna kan inte ens beskriva hur det var! Men jag är lyckligare än i fredags, och det är det viktigaste.. Tyvärr är jag ju inte lycklig för det..


Franskakurs igår, jag orkar inte bry mig längre..

Trött idag, sov hela förmiddagen... Bara matlagnign på schemat idag :)


Nu ska jag skicka iväg tjejerna till skolan och sedan en lång cykeltur!!

Kram

Ovido - Quiz & Flashcards