Ida -

Alla inlägg den 14 december 2009

Av Ida - 14 december 2009 21:48

Utlovade ju en del bilder.. så här kommer fyra stycken i alla fall!


Först har vi det kära luciatåget på IKEA. RIktigt fint, lägg märke till de vackra elektriska ljusen vi hade!


Sedan kommer en bild från julmarknaden som jag och E besökte här i M i lördags!

  


Näst på tur är det vintersprakande landskapet som jag var i igår! Jag är såklart med på bilden. Glider fram ovanför molnen! I solskenet, bilden för inte verkligheten rättvisa!

   


Sedan kommer det bästa. Mina nyinköpta skor! Mest bara för att det blev en bra bild. Enligt mig..


Ikväll var jag, U och tjejerna på svenska ambassadens residens och lussade. Fint folk var det i publiken. Jag själv ska åka dit imrogon occkså och lussa. FÅr se hur det går!


Nu ska jag dra mig ner till mitt rum. Sätta på webbtv och sedan lägga mig relativt snart!


Kramhej      

Av Ida - 14 december 2009 13:14

Jag FOR till Lausanne i lördagsmorse för att sedan åka vidare till Aubonne och IKEA för lite svenskt lussande!

Åker, som alltid, via N. Läser bok (Sova med fienden) och missar nästan att gå av på ändhållplatsen! Men jag hoppar av och går till rätt perrrong. Kallt. Det är alltid mycket kallare uppe på perrongerna än annars.. Är väl för att det blir som vindtunnlar där.

I alla fall. På direkttåget till Lausanne så ringer C (från en telefonautomat bör tilläggas! ;P) och då jag kommer fram så möts vi upp och går och postar hans paket fullt med kläder till Sverige. Jag står som avsändare. Lustigt värre.

Vi "springer" till Aubonne/Allamantåget och försöker leta reda på de andra. Men vi verkar vara ensamma svenskar på hela tåget.

VI kommer fram till Allaman och går under rälsen, vips så är vi i Aubonne. Vi traskar runt och sedan in i personalingången på IKEA.

Sedan lussade vi i tre omångar. Det var knäppt. Men skoj. Sällskapet i alla fulla fall. Efteråt fick vi lunch (i personalmatsalen) och lite fickpengar för att vi var så duktiga! Haha. (bilder på luciatåget kommer upp både här och på FB)

Sedan åkte vi tillbaka mot Lausanne.. tråkigt. Sa hejdå till C som åker hem till Sverige för gott nu i veckan.. Sämst! Han får (SKA) flytta till Umeå :D

Jag tog tåget till Bern. Mötte upp E. Sprang och shoppade litegrann. Många julklappar är i alla fall färdiga nu. Skönt! Även en liten julklapp till mig själv, ett par skor!

Vi begav oss till M för att besöka julmarknaden och sedan ha en liten filmkväll med "Män som hatar kvinnor". VI ska nog se "Flickan som lekte med elden" på tisdag.

Det var i alla fall en kylig men mycket mysig julmarknad! (bilder kommer snaart)

Köpte typ inget men det var väldigt fint, i alla fall de som sålde hantverk och Schweiziska saker!


Efter filmen följde jag E till tåget. Sedan hoppade jag i säng. Var ruskigt trött.

Upp i ottan morgonen därpå, söndagen alltså. Packade ner min matsäck och klädde på mig. Åkte med 07.17tåget Mötte upp J i på perrong 5 i Bern. Sedan åkte vi mot Grindelwald för att "klämma lagg" !! Det var dimmigt och dålig sikt från tåget. VI åkte upp med kabinbanan. Dimmigt där också. Satsade på högsta linbanan direkt. Bra val! FÖr när vi kom längre upp så lättade diset och vi flöt upp på dimman och molnen. Solen sken från en klarblå himmel med enastående vackra alptoppar! Det finns lyckliga ögonblick och det var ett sådant! (bilder kommer i nästa inlägg)

Men så fort man kommit halva backen så kom man ner i diset igen och backen var hemsk. Jag och J trodde ett tag att vi skulle dö unga. typ igår.

Men det var en lyckad,  men kall dag. Det blåste kalla vindar mest hela tiden. Men solen värmde, då man var där uppe i alla fall.


Kom tillbaka till huset före 9 igår och trodde jag skulle tuppa av direkt. Men jag var relativt pigg och somnade inte förrän efter 22 någon gång.

Så i morse var det TUNGT. Men jag åker ju hem på onsdag så jag bet ihop. Slängde på mig kläderna och gick upp. Började stryka mitt lucialinne och Rs skjortor innan familjens ens hade kommit ner till köket. Gick sedan upp och åt. Och så fort alla hade gått drog jag fram dammsugaren. Efter det så städade jag HELA jäkla huset! Mellan 8 och 12 så skurade jag, putsade, dammade och allt annat! Alla våningar, sovrum, toaletter, kök. Allt mellan grund och tak.

Så nu är jag "ledig" på eftermiddagen.Blir bara jag och tjejerna till middag. R är på julfest med jobbet... Och då U kommer så ska vi åka direkt till Bern och svenska ambassaden för att lussa litegrann. Imorgon väntar tvättning av sängkläder och sedan hjälpa till med det som behövs innan familjen tidigt på onsdagsmorgon åker till Zurich för att flyg till Kenya och jag tar tåget till Geneve för att flyga till Arlanda. Får bästa sällskapet på flyget i form av M också :) BLir lite roligare att säga hejdå till henne i Sverige. Hon åker också hem för gott. Sämst.


Nu ska jag se film. Började igårkväll men pallade inte hela. Ser på "Sleeping with the enemy". Baserad på boken jag läste (samt läste ut) i lördags. Men början av filmen var inte alls likadan som boken :(


Kramhej


Ovido - Quiz & Flashcards