Ida -

Alla inlägg den 8 december 2009

Av Ida - 8 december 2009 09:56

Helgen har varit SKOJ! Först så mmötte jag upp E i Bern. VI åkte till WS och kollade lite, det slutade med att båda hade varsin påse i handen..

Sedan åkte vi till tillbaka hit. Hon sov över och på morgonen skulle vi vidare till Lausanne. Det var tänkt att vi skulle åka sk tidigt. Dock kom jag på att mitt lucia-linne hängde i föräldrarnas Walk-in-closet.. Dumt. Men vi åkte iväg vid 10 MED mitt lucialinne! Vart lite tajt om tid men vi hann :) Väl i Lausanne skulle vi möta upp C, men han var inte där.. låg väl och sov..

Jag och E gick mot svenska julbasarens näste. Otroligt nog så hittade vi ganska lätt!

Sedan där så lämnade vi väskor och lucialinne och lite sånt. Tanterna trodde vi skulle hjälpa till, men vi smet iväg och mötte upp C, tillbaka till basaren med hans grejor och sedan gick vi till stan för att julklappshandla. Lausanne är uppåt. Mna får bra träning..


Efter en raj inne på "La poste" så gick vi ännu fler backar upp mot centrum. C borde hitta bättre än han gjorde.. men det var en helskoj dag! Dock med lite för få julklappar inhandlade.. Jag var ändå bäst! E hade i princip handlat alla innan, köpte den sista i lördags.. Medan jag och C handlade våra första i lördags. Det kallar jag bra planering!

Sedan fick vi typ springa tillbaka till basaren för att hinna byta om innan luciatåget. Vi hann, det blev fiasko.

Efteråt gick "tha gang" och fikade på Starbucks eller nåt.. Jag och E väntade på att basaren skulle stänga och vi skulle åka med M hem till henne och hennes man. Vi skulle nämligen få sova över hos dem i deras svenska tegelhus med björkar på gården! Kändes som jag var i Sverige för ett ögonblick!

Vi åt mat. FÖrsta gången jag åt schweizisk middag sedan jag kom hit, klå den om ni kan!!!!!!

Sedan löste vi lite korsord med M. Såg lite störtlopp. Sedan såg vi på Miss France. Sedan gick vi och la oss! Vilken säng, så sjukt skön och jag sov som en STOCK! Har inte sovit så gott sedan jag kom hit till Schweiz!


Upp på söndagen och äta schweizisk frukost. Det vill säga bröd och sylt/honung. Fick även Oboy till.

Sedan fick  vi lämna huset för att bege oss mot ännu en dag på basaren, heldag den här gången. M och hennes kollega i Tombola-ståndet skulle vara med på gudstjänsten och sjunga så vi fick vikariera i  tombolan i en timme. Inte bra om ingen kan franska då det kommer endast fransktalande barn som vill köpa lotter... T fick bli våran tolk!

Då de kom tillbaka fick vi vikariera i Prästaståndet och sälja prästens hembakta supergoda pepparkakor! och lite annat..

Fick typ en gubbe som skulle betala 20 franc (140kronor) och betalade med en 1000franc (7000kronor!!!) Vilken panik jag fick! Vem bär omkring på en 7000kronorssedel?!?!?!?!? Har aldrig hållt i så mycket pengar! T fick springa och växla åt oss.

Sedan kom P och I tillbaka (prästen och prästfrun, men det är han som är gift med henne :P ) Då gick jag och E och åt lunch. Köttbullar, potatismos och LINGONSYLT! Jag åt för mycket, höll på att tuppa av.. Sedan gick jag och E ner till sjön (Genevesjön) för att kolla in hur det såg ut där. Det var inte soligt så det var itne så vackert som jag trott/sett tidigare..

Sedan gick vi UPP mot kyrkan/parken för att möta upp C än en gång. Han var lite sen så vi gick upp på utsiktsplatsen i parken. Där var det mycket finare utsikt än nere vid vattnet. Men det var fortfarande inte soligt..

Får se om jag slänger upp en bild senare!


Sedan gick vi mot basaren för ännu en omgång luciatåg. Det kunde bara bli bättre än lördagen så vi (JAG) satsade allt, det lät säkert förskräckligt men lät gjorde det i alla fall!

Nä det lät tydligen MYCKET bättre än lördagen.. Det var mer folk på söndagen också så det var fler som hörde den bra versionen i alla fall!

Sedan gick vi till Starbucks. Det är inte det lättaste att hitta ett bord för åtta personer men vi lyckades hyffsat :)


Satt där i en evighet i alla fall. Trevligt var det också! Vissa saker vill jag helst glömma dock..

MEN, jag fick veta en sak som gjorde att jag höll på att trilla av stolen! M, en tjej som jag "känt" hela hösten, som jobbar som au pair i en familj i Lasuanne. Det visar sig att hon dansar!!!!! Vad i hela friden har jag itne vetat det för!?!??!?!?!?!?

Vi åker hem med samma flyg över jul, men hon stannar kvar i Sverige..  Dvs hon slutar som au pair. Men ändå sjukt att man inte vetat om det tidigare.


Sedan åkte jag och E mot Bern för att sedan åka hem varförsig. Riktigt trevlig helg med trevligt sällskap :D


Eftersom E sov över mellan fredg till lördag så stod gästsängen kvar i mitt rum.. Eftersom jag har klagat så sjukt över min säng så tänkte jag att jag kunde ju sova i gästsängen och se om den är skönare! Sagt och gjort, bäddat om och har nu sovit i den sedan i söndags!


Igår var en katastrofdag, så jag nämner bara de bra ögonblicken!

Barnen var lediga från skolan. Alla i M var lediga från jobb/skola. Så barnen var alltså hemma. Jag väcker dem vid 9 och dukar fram frukost. Efter frukosten så sätter vi igång med pepparkaksbak! U var på Ikea i lördags och inhandlade bland annat pepparkaksdeg, som för övrgit är riktigt ogod att äta! Mammas deg är mycket godare att äta!

så länge var det frid och fröjd. Och vi lämnar det så!


Nu ska jag ta tag i något här.. Sedan ska jag försöka hinna med en sväng till stan i eftermiddag. Ska nog passa på att gå ut för för en gångs skull så lyser solen!

Ikväll väntar lucia i kyrkan i Bern och sedan bio med E och J ! Jippie!


Ska försöka bota min förkylning innan ikväll så jag kan sjunga utan att snora ihjäl mig!


Kramhej

Ovido - Quiz & Flashcards