Ida -

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Krusbär

Av Ida - 26 augusti 2011 14:45

Fick ett lass röda krusbär av mammas arbetskollega. De har stått i kylen sedan i förrgår och jag har småätit hela tiden. Kom dock ändå fram till att jag måste göra något av dem så att de inte blir för gamla, för småäta mer än en liter kändes lite för ambitiöst. Så jag satte igång ett syltkok!


Har inga bilder från koket men sparade en aning för att kunna mumsa till glass! (ja, jag har blivit mer onyttig senaste veckan.. )


 

Här är receptet jag utgick ifrån:


Krusbärsmarmelad eller krusbärssylt, ger cirka 2 liter sylt


2 liter snoppade krusbär
½ dl vatten
650 gram syltsocker
1 msk vaniljsocker

Häll upp krusbär och vatten i en kastrull. Koka i 10 minuter, lyft av kastrullen från plattan och mixa slätt med en stavmixer. Rör därefter i syltsockret. Koka i ytterligare 5 minuter, lyft av kastrullen från plattan och skumma sylten. Ta sedan upp lite sylt, rör ner vaniljsockret i den och hällt tillbaks i kastrullen. Häll upp sylten/marmeladen i väl rengjorda glasburkar (förslagsvis diska burkarna på minst 70 graders diskprogram). Sätt på locken och förvara svalt.



Hittade receptet här..

 
 
Anna/Frostrosor

Anna/Frostrosor

26 augusti 2011 18:16

Vad roligt att du gillade resultatet! Glass har jag inte hunnit testa detta på, så tack för tipset! Hoppas du får en fin helg!

http://frostrosor.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards