Ida -

Alla inlägg den 26 augusti 2011

Av Ida - 26 augusti 2011 14:45

Fick ett lass röda krusbär av mammas arbetskollega. De har stått i kylen sedan i förrgår och jag har småätit hela tiden. Kom dock ändå fram till att jag måste göra något av dem så att de inte blir för gamla, för småäta mer än en liter kändes lite för ambitiöst. Så jag satte igång ett syltkok!


Har inga bilder från koket men sparade en aning för att kunna mumsa till glass! (ja, jag har blivit mer onyttig senaste veckan.. )


 

Här är receptet jag utgick ifrån:


Krusbärsmarmelad eller krusbärssylt, ger cirka 2 liter sylt


2 liter snoppade krusbär
½ dl vatten
650 gram syltsocker
1 msk vaniljsocker

Häll upp krusbär och vatten i en kastrull. Koka i 10 minuter, lyft av kastrullen från plattan och mixa slätt med en stavmixer. Rör därefter i syltsockret. Koka i ytterligare 5 minuter, lyft av kastrullen från plattan och skumma sylten. Ta sedan upp lite sylt, rör ner vaniljsockret i den och hällt tillbaks i kastrullen. Häll upp sylten/marmeladen i väl rengjorda glasburkar (förslagsvis diska burkarna på minst 70 graders diskprogram). Sätt på locken och förvara svalt.



Hittade receptet här..

Av Ida - 26 augusti 2011 14:03

Det är bara utlopp för något kreativt...


  Morotskakemuffins utan och mer glasyr!


Hemmagjord Sushi!


    Grundreceptet hittade jag i den där muffinsboken, sen gjorde jag egna smaksättningar. I den övre är det nektariner och i den nedre kanelpudrade äppelbitar och havreströssel. Gott?! JA. Onyttigt?! JA.


Visst har jag fina pappersformar!


    

Skogens blåa guld. Kan äta massvis! Nyttigt?! OJA.



    


Av Ida - 26 augusti 2011 13:00

..efter att ha stigit upp tidigt för att skjutsa bästa rumskompisen och sedan krypa ner i (den fortfarande varma) sängen igen och få somna om är obetalbar.


..att klicka hem den systemkamera som jag länge velat ha är en fröjd.

Ovido - Quiz & Flashcards