Ida -

Alla inlägg under september 2011

Av Ida - 22 september 2011 13:08

        

I I lördags tog jag mig tid att sitta ute på balkongen och läsa VÄRLDENS BÄSTA TIDNING. Hittade årets drömjacka där också, så h.i.m.l.a fin! Satt i stöldgodsfilten, underbart mysig filt. Njöt av en av få fina höstdagar.


Av Ida - 22 september 2011 12:56

 

Det är Dagar som dessa som man få göra precis ingenting. Idag går jag omkring här hemma i denna uniform. I en alldeles för genomskinlig stor tröja ovanpå ett par ullstrumpbyxor och mina älskade stickade sockar som jag fått av min alldeles underbara mormor. Dessutom invirad i en stöldgodsfilt. Tur ingen behöver se mig. Hoppas grannarna håller sig undan när jag springer upp och ner till tvättstugan!


  

Gillar när jag hinner sitta och verkligen njuta av frukosten och drömma om alla fina hus i BIL&BOSTAD med P3 i bakgrunden.

Av Ida - 21 september 2011 00:59

Spegelneuroner. Är de inte fantastiskt?


I tisdags var jag på en föreläsningsdag på Universitetet som handlade om LIVET. Där berättade en föreläsare om något så fantastiskt som spegelneuroner. Är det inte underbart att jag kan känna något som jag ser någon annan utsättas för? Jag tänkte direkt på att jag fryser om någon BITER i en isglass (och nu bara tanken på det får mig att frysa.) men även när jag ser någon kramas och då känner jag mig lite mer omfamnad.


Fakta:


En spegelneuron är en nervcell som avger nervimpulser inte bara när individen utför en viss handling, utan även när individen ser samma handling utföras av en annan individ. På det viset ”speglar” neuronen beteendet hos ett annat djur som om observatören själv utförde det.


Gäsp. Gäspar du nu. Eller känner impulser att du vill gäspa?  Faktum är att spegelneuroner aktiveras inte bara när vi observerar andra personers beteende utan även när vi läser eller föreställer oss ett beteende.

(källa: vett.se)


Några exempel från vardagen

  • Det smittande skrattet hos en vän.
  • En obekant person på tåget som gäspar får oss att göra detsamma.
  • Obehaget vi upplever hos oss själva när vi ser någon knäcka lilltån mot ett hårt föremål och vika sig av smärta.
  • När en person gör en rörelse, som till exempel. stryker handen mot sitt ansikte, under en längre tid och en person speglar denna.

(källa: wikipedia)


Av Ida - 18 september 2011 22:57

 

Den här helgen har varit den bästa på länge! Har haft det så himla skönt :D

Solen har visat sig från sin bästa sida och hösten likaså! Har hunnit med att bara vara. Myst med massa fina människor och gah vad bra helg.


det enda som saknas är ... en supernyttig godispåse. Finns det?



(bild: Ida Bergman, 2010)

Av Ida - 16 september 2011 16:42

                   


Turistig i storstan! Lyckliga dagar..

Av Ida - 16 september 2011 16:23

Absolut finaste lägenheten i STHLM. Där fick jag bo några dagar! känner mig dessutom alltid så välkommen hos den gulliga familjen som bor där!


               


Ja - det är min nya kamera!

Av Ida - 16 september 2011 16:09

Såhär fint var det i Stockholm med tjjejorna förrförra helgen!

           


Av Ida - 11 september 2011 02:31

         


Ovido - Quiz & Flashcards