Ida -

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Landet är stället för mig

Av Ida - 26 oktober 2010 15:52

Varje dag förundras jag över hur härligt det vore att bo mitt ute i ingenstans. Jag trivs underbart bra i min lägenhet, den är ljus och fin och ligger på en återvändsgata. Jag har haft tur, för på vägen bredvid går det bussar stup i kvarten och bilarna kör som galningar. Vägar byggs om och jag måste var och varannan dag väja för grävskopor som svingar sig ut i vägen och lastbilar som backar. Jag kan bli så less. Sirenerna tjuter och buller från vägen hörs ständigt när man är utomhus. Tack och lov är det tyst i lägenheten! Jag sover gott om nätterna. I innertaket vid alla inluftsventiler ser man spåren av den smutsiga luften här i centrala stan, svarta sotfläckar. Det närmsta natur jag ser från mitt fönster är en stor björk som tittar fram bakom garaget på baksidan. Sen ser jag bara tak och fönster och väggar på andra hus. Men när jag lägger mig och ska sova så ser jag himlen från min huvudkudde, de stjärnklara nätterna är bäst! Fint. Det är jobbigast när det är mulet och regn i luften, för då reflekteras allt ljus från alla lyktor i hela stan och himlen färgas grötig. Då längtar jag efter landet och att bo mitt ute i ingenstans. Att bara kunna gå ut och gå och andas in och fylla lungorna med den friskaste och renaste luften. Att  gå en promenad för att hämta posten, att kunna sparka efter byavägen på vintern, att kunna springa runt på skogsvägarna, att se naturen skifta färger året om.. listan kan göras lång.
kontentan blir att jag inte vill ha de bekvämligheter som stan bjuder på. Varför ska det egentligen vara nödvändigt att bo fem minuters promenad från stan?


Jag ska köpa ett hus på landet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards