Ida -

Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

"Månadens sötsak" av Ida

Av Ida - 7 februari 2012 14:40

Vaknade med ett leende på läpparna idag, solen skiner och jag var utvilad. Planen för dagen var, att baka det alldeles underbara bröd som jag alltsom oftast bakar när jag ska bara bröd, det är ju så gott!


Passanade nog är månadens sötsak hos Söta Saker FRUKOST. Det finns ju ingen frukost som är komplett utan gott bröd så därför tänkte jag bidra med detta supersmaskiga recept!


 


Fick grundreceptet på FILLIMPA av en kompida för flera år sedan och har sedan dess exprimenterat och trixat flera flera gånger.


Idag blev det såhär:


 

Blanda 9 dl torrt (jag blandar Dinkelmjöl, Havregryn, Grahamsmjöl och lite vetemjöl) med 1,5 tsk salt och 1,5 tsk bikarbonat. Tillsätt sedan smått och gott av det du vill ha i brödet. Idag blev det russin, grovhackade mandlar och grovhackade torkade fikon. Tillsätt sedan knappt en deciliter sirap (efter tycke och smak) och 4-5 dl filmjölk, yoghurt eller mjölk (beroende på vad som finns i kylen). Kleta ihop och grädda i brödform/ar. Grädda i ca 45 minuter i 200grader. 


 

Jag gräddade i två mindre brödformar. Bakningen blir mycket roligare med fina formar!

 

Skär upp och smaska! Det är gott bara som det är med lite smör på.. Och såklart ska man C-vitaminboosta sig i samma veva med apelsinjuice och blodapelsinklyftor. Hoppas magen klarar av allt det sura men oh så goda!



   


Juicen smakar godast i min MuminVintermugg från Arabia som jag fick av mamma i julklapp.


Det här receptet kan alla baka! Superenkelt och dundergott. Prova!

 
 
Ingen bild

Ida Posten

17 februari 2012 23:30

Hej!
Testade att göra ditt bröd! Det blev riktigt gott, superlätt o snabbt oxå.. Tack så mkt! Syns

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Skapa flashcards