Ida -

Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

I made my promise

Av Ida - 20 januari 2010 11:01

Magsjuka i planerna, nej tack!

Okej, min kära Paris-reskamrat har fått magsjuka. Jag är inte hysterisk. Bara hon slutar kräkas nu så att hon hinner piggna till tills på fredag så att vi kan åka ändå!


Jag har inte hunnit bli smittad i alla fulla fall!

Har städat färdigt huset idag. Så nu väntar bara en städning till innan det är klart för alltid! Imorgon laddar vi för tvätt! och på fredag för packning till Paris :)

Jag peppar upp mig med bilderna som jag utlovat. Vissa för väldigt länge sedan.. Nu kommer dem i alla fall! (ligger uppe fler bilder på min sida på facebook!)


  


Ovan- Den här bilden är taget i solnedgången över Grindelwald. Förra söndagen då jag åkte alldeles själv på en dag full av skidåkning i perfekt väder, i perfekta pister och alldeles lagomt mycket folk! Stod i kö EN gång på en hel dag! En söndag dessutom! SÖndagar är heliga i det här landet, det är dagar då man åker på utflykt med familjen. Och jag var nästan ensam i pisterna. Var nog bästa dagen i mitt 17åriga slalomliv! (upplevelsemässigt i alla fall..)


  


Ovan- Den här bilden tog jag i lördags då jag, S och J var i Engelberg och klämmde lagg. Eller jag gjorde det i alla fall. Det var väldigt bra väder med klarblå himmel på förmiddagen men sedan mulnade det på och i slutet av skiddagen var himlen alldeles grå. Som tur var så var sikten bra hela tiden och det var inte någon dimma alls! Nästintill vindstilla också. Pisterna var tyvärr väldigt uppåkta och det var först på långsvängen ända ner till byn som var bra pistat. Troligen berodde det mest på att där var det ingen som svängde. Alla åkte rakt ner för den var så flack. Men jag testade kraftgränserna och tog för mig några svängar i alla fall. Är man bäst så är man!


  


Ovan- Jag står utanför Historiska museet i Bern. Jag och E var där i söndags och kollade in många olika utställningar. Tyvärr började vi med det, som vi senare insåg, var det tråkigaste. Vi skulle kanske ha hoppat det och bara kollat in de andra! Men om vi hade gjort det skulle vi ju knappast vetat att det var så dåligt. Och vi skulle inte heller ha vetat att det fanns en stad i USA som heter New Bern och hur den kom till. Inte heller skulle vi vetat att Nicholas Sparks bor där. (författaren till The Notebook)



  


Vi spenderade mest tid på den här utställningen. EINSTEIN-museet! Han är väldigt intressant måste jag säga! Och det finns så otroligt mycket information som man (inte jag i alla fall) visste om honom. Han har levt ett väldigt speciellt liv och vi hann inte ens gå igenom hela hans liv. Vi gav upp någon stans där andra världskriget började. Kändes så tragiskt. Roligare att läsa om hans uppväxt och hans familj och sånt! Jag försökte mig även förstå mig på hans ideer, men det var inte det lättaste kan jag säga. Hans funderingar kring tid, längd  och rörelse och sambandet där emellan. Han var riktigt smart den killen! En sak som jag inte hade en aning om honom var att han som väldigt ung sa upp sitt tyska medborgarskap och var blev då utan något medborgarskap tills han många år senare sökte sig ett schweiziskt medborgarskap. Hans första kärlek var med en kvinna som studerade på samma plats som honom. Hon födde hans första barn, oäktenskapligt. Men stackars Einstein fick aldrig träffa barnet, som föddes i smyg i moderns hemland. Jag vet mycket mer. Men jag kan absolut inte skriva det här, för då skulle nog bloggen bli överbelastad! Och så skulle ni bli uttråkade för jag är så otroligt dålig på att återberätta saker. Dålig på att berätta överhuvudtaget.

I alla fall, på kortet syns E i en pytteliten del av hela Einsteinmuseet. Vi vet fortfarande inte om jag fick ta kort. Men jag "råkade" ta ett. DOck blev det lite suddigt. Men vadå! Ofta man har ett kort från Einsteinutställningen. Som jag starkt tror att man inte får. Ta kort alltså.


  



Museet var väldigt vackert från utsidan. Lite kråkslottskänsla. Riktigt mysigt! Men jag har inte laddat upp någon bild från utsidan. Men den här bilden är tagen från ett av tornen som fanns i museet. Rakt nedanför syns Helvetiaplatz. Historiskt för Bern. Sedan på andra sidan bron så börjar själva staden. Riktigt bra utsikt från tornet! Vi såg även solnedgången därifrån.

Liiiiiiiite snö fanns det kvar i söndags, men nu är ALLT borta. Förutom några klumpar som ligger här på gräset. SOm förut var snögubbar, vilket man inte ens kan föreställa sig nu.


Jag ogillar skarpt det här vädret.


Nu ska jag snart börja med lunchen. Njut av mina bilder än så länge! Vill du se fler alp-bilder så kan du klicka HÄR. (klicka på "klicka HÄR". Då kommer ett nytt internetfönster att öppnas och du kan kolla på fler bilder! Lycka till mormor! )

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards