Ida -

Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Pitsatäjm

Av Ida - 18 januari 2010 14:10

Nu tänkte jag bjuda på ett recept.. Det var ju ett tag sedan sist!

Det blir pizzadegsdags!


Deg, räcker till en hel plåt.


1/2 jästpaket

3 1/4- 3 1/2 dl ljummet vatten

2msk olja (jag brukar ta hälften raps och hälften oliv)

1,5 tsk salt

500 g mjöl


Rör ut jästen i det ljumma(fingervarma) vattnet. Tillsätt olja och salt. Rör sedan ner mjölet tills degen är lagomt hård. (Hellre lite för lös än för hård) Det kommer bli över mjöl som du kan använda vid utbakningen.

Jäs så länge som möjligt, helst minst en timme.


Kavla sedan ut och lägg på (bakplåtspapprad) plåt.

Fyll sedan pizzan med valfri fyllning. Tips från superpizzabagaren: Lägg osten först! Sedan skinka, svamp, salami och vad du nu vill ovanpå.  Grädda i ugn 200-225* typ 15-20 minuter.. Beror lite på.


Lycka till! (hemgjord pizza är väldigt lätt och gott! )


Kramhej 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards