Ida -

Direktlänk till inlägg 9 december 2009

Mäkta förvånad

Av Ida - 9 december 2009 14:30

Igår åkte jag och tjejerna in till Bern för att möta upp U och R som redan var på kyrkan. Vi skulle nämligen gå luciatåg. I en jättemysig liten kyrka relativt centralt i Bern. På samma gator som många av världens olika länders ambassader.

Vi gick in och bytte om, insåg att vi var så många så vi knappt skulle rymmas på scenen. Vi gick ut för att ställa upp och vänta på att få tåga in i kyrkan, in i värmen. (för det var kallt igårkväll :D ) Vi gick med tända ljus. Det var riktigt trångt på scenen men det gick bra, inget började brinna.

Sista sången innan "natten går tunga fjät..." är min favortijullåt, nämligen "Julen är här". Den sitter i benmärgen och jag har aldrig sjunigt fel på den och den är såå bra! Men så börjar publiken ta varandras händer och gungar med i takt. Sedan helt plötsligt ställer all sig upp! Jag tappar bort mig totalt! Kände mig nästan gråtfärdig. Kändes som att all höstens gråt ville tränga ut. Jag hade gråten ända upp i halsen och jag var helt totalt borta!

Jag samlade mig och fortsatte på sången, men kom knappt ihåg texten.

Åh vad härligt att sedan få tåga ut i kalla friska luften och fyllas av mod och glädje. Kände mig lättad och fylld av energi!

Gudstjänsten fortsatte och vi bytte om, de flesta gick ut i samband med tåget och åkte hem. Jag skulle dock vänta i en halvtimme för jag, E och J skulle gå på bio!


Vi träffades och gick mot bion. Gick till Migros och handlade biosnask. Sedan tillbaka.. Gick in i den enorma biosalongen och satte oss med max 20 andra personer.. VÄldigt populärt med film på orginalspråk här.. Nej, allt är dubbat nästan..

Vilken hemsk reklam det var! Typ stillbilder, inte filmreklam!! Nu uppskattar jag den reklam som går på biografer i Sverige!

Sedan började filmen, New Moon, och den var riktigt spännande.. jag var nog räddast i hela salongen! men skrek faktiskt inte en endaste gång!

Men jag höll för öronen och blundade ibland, haha!

Och efteråt sa E att hon trodde att jag sov en gång.. Jag var ruskigt trött och sömntårarna bara rann hela tiden men jag var vaken!

Men i mitten av filmen så stannade den och så var det tiominuters paus. Och ALLA gick och köpte glass! Har aldrig hört om glass på bio förut :P

Jaja, sedan fortsatte filmen och slutade helt fel! Jag vill se fortsättningen!! NU!


Sedan så gick vi ut i kylan och väntade på att tågen/trammarna skulle avgå för att föra oss till varmare ställen, typ sängen!

Jag somnade på tåget innan det lämnade Bern. Hade ställt klockan och allt. Halvvägs "hem" så delar sig tåget, ena halvan går till N och halva till M. Jag satt på rätt del, M-delen. Sov som en stock!

Men så väcks jag av en man som står framför mig och pratar tyska med mig! Jag får panik, tror att tåget kommit till M och att min klocka inte ringt! Men han (lokföraren)frågar bara om jag ska vidare till M. Snällt! Det kunde ju varit så att jag skulle av där och försovt mig. Men jag skulle ju vidare. Men vilken panik att vakna och inte veta var jag är! Och visst, jag förstår lite schweizertyska, men inte då jag är nyvaken! Tur att det bara var jag och en annan man på tåget!


Sedan somnade jag innan jag lagt ner huvudet på kudden i (gäst)sängen! Vaknade och insåg att jag började jobba för 10 minuter sedan. På med byxor och kofta och upp i köket. "Jobbade" tills alla åkt och sedan slänger jag mig i sängen igen. Sover två timmar, vaknar och inser at tjag har två timmar på mig att städa hela huset.

Lyckades med allt utom toalett och skura köksgolvet. Får jag göra imorgon för jag orkar banne mig inte nu. Och så är det bökigt då S och en kompis är hemma.

Tvättar lite också.. Sedan ska jag väl göra middag snart..


Nu ska jag göra något uppiggande, typ se julkalendern :D


Kramhej

 
 
Ingen bild

E

9 december 2009 15:23

Tummen upp för att du ska se på julkalendern även om den inte är så bra. :)

 
Martin Karlström

Martin Karlström

9 december 2009 19:09

Värst vad alla ska se "New moon" då! :P Var den bra då?

http://martinkarlstrom.blogspot.com

 
Ingen bild

9 december 2009 21:08

vad roligt läsa din blogg. mormor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 13 september 2013 09:36


Jag behöver luft. Natur. Träd. Fri himmel. Vindens sus. Känna marken. Hoppa. Skutta. Natur. Jag behöver luft.        ...

Av Ida - 2 september 2013 18:28


     

Av Ida - 2 september 2013 18:14


Grekiska macrones.         Vill ha. Vill tillbaka. ...

Av Ida - 23 augusti 2013 13:46

Det finns stunder av tvivel, av trygghet och också en vilja bort från det. Just nu vill jag bara kasta mig ut, igen. Bort från det trygga lilla livet. ...

Av Ida - 31 mars 2013 23:55


      Jag är glad. Och lycklig när jag får göra det jag vill.. ...

Ovido - Quiz & Flashcards